Torv under naglarna och spån mellan tårna

Det var dags att rensa ur hönshuset igen och den här gången försöker vi använda torv istället för spån som strö. Spånet doftar visserligen underbart och håller rätt torrt i hönshuset, men det är meckigt att mocka ut och det tar evigheter innan det blir nåt användbart av dyngan. Torv med hönsskit borde bli rätt utmärkt ganska fort, tänker jag.

Moster Maja hade gått och lagt sig i ruvningshörnet men flyttade ock-ock-ockande på sig när jag började röja. Och inte ett ägg! Jaja, kanske är hon på gång? Morbror Axel och Mormor var präktigt irriterade på mig för att jag väsnades och vevade med både kratta och snösläde (jo, den är suverän att mocka med!) men när det väl var klart så var de rätt nöjda ändå. Då låter de annorlunda, minsann, och det är rätt intressant att lyssna på dem, för om man bara gör det så blir det rätt tydligt vad budskapet är.

På torsdag kommer klass FC hit och tittar på höns och kor. Jag hade hoppats att vi skulle ha ulliga, gulliga kycklingar att visa dem, men så blev det ju inte. Kanske kanske har vi det till midsommar, om nu Moster Maja är trognare sina ägg än vad Mormor var? Hur som helst ska det bli skoj att få ut klass FC, och jag tycker det är viktigt att de får se varifrån mjölk och ägg kommer. Det finns ungar som ända upp i tonåren inte vet att mjölk kommer från kor och det tycker jag är fullständigt horribelt. Här diskuterar vi öppet vad det är för kött vi äter, oftast genom att fråga "Hur lät den här när den levde?". Lite makabert kanske, men väldigt avdramatiserande. Och barnen vet garanterat att mjölk kommer från kor och ägg från höns...

Kommentarer
Postat av: Millah

Hej... Allt bra?

Är du tävlingsintresserad?



Jag har igång massa tävlingar nu

& det kommer in nya titt som tätt.



Var gärna med och tävla =)

--> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du int intresserad så ber jag så hemskt mycket om ursäkt..

Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2010-11-03 @ 08:36:46
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: NORDINGÅRDEN

Så nyttigt för barnen att lära sig detta!! Vi människor behöver djur och om man nu ska äta kött, den Domtagrisen som får vara ute, då kan man äta med gott samvete!



Med pepparrot och rosengarenium klarar man sig länge:) Mari.

2010-11-03 @ 14:20:46
URL: http://nordingarden.blogspot.com/
Postat av: [email protected]

Underbart att det finns chans för barna att få se hur det är på en bondgård , det känns som om dom är lite utrotningshotade nu för tiden .

Jag har haft lyckan när jag var barn och bott brevid farmor och farfars gård . Gått och hämtat mjölk och ägg när helst man behövde .



Ha det gott //Lotta

2010-11-11 @ 07:28:41
URL: http://envilsenloppa.blogspot.com/
Postat av: Ann

Hej! Är inte tillräckligt smart för att lista ut lösen till vinterlivet. Lite hjälp?

2011-04-18 @ 22:51:56
URL: http://annser.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0