Nu är det verkligen vår!

Jag har just varit ute och städat i hönshuset. En klok kvinna sa till mig att deras strö ska vara så rent att man vill sitta i det själv, och det är kanske lite att ta i, men det är klart hönsen ska ha det fint och fräscht! Våra höns är så långt från industrialiserade burhöns man kan komma, med mer än tio gånger det utrymme lagen kräver (men den är inte snäll!) och med en fin rastgård som är nätad både över högt och lågt och till och med har ett litet träd.

Morbror Axel är den röda som står till vänster, Moster Maja är den vita
och Mormor som är svart och står bakom ligger nu på ägg och vill
 egentligen inte vara med på bild. Det här är ett arkivfoto. ;)


När jag städade ur halm och gammalt strö idag så öppnade jag för första gången luckan ut till hönsgården - men ville Morbror Axel och Moster Maja gå ut? Inte då! Morbror Axel var så upprörd över min närvaro att han nästan fick ur sig rena kuckeliku efter att ha muttrat ock-ock-ock hela vintern, men ut skulle han inte. Moster Maja var lite mer nyfiken men hon följer Morbror Axel som en skugga, det ser ut som om hon härmar honom rakt av, så hon vågade verkligen inte gå ut själv när han nu bara kuckelikuade sig förbi luckan med sol och vårdoft.

Mormor bara ligger inne i sitt hörn, med rumpan inåt och full uppsikt utåt. Visste jag inte bättre skulle jag tro att hon var tvärdöd, men de ligger hårdare och hårdare på äggen ju närmare kläckning de kommer. Och nu är det ungefär en vecka kvar...


Kommentarer
Postat av: Interiörboden

Hej!



Tack så mycket för dina tips om blommor i mitt köksfönster :)

Jag är så förtjust i mårbacka, och hibiscus är också jätte fina...jag får prova mig fram, vissa blommor trivs ju bättre i vissa hus osv.

Tack så mycket för hjälpen iaf :)



Kul att läsa om dina hönor, vi hade hönor när jag var liten, och vi hade namn på alla :)

Och det var så mysigt varje gång vi fick kycklingar...åhh, de är ju så söta :)



Ha en jätte bra helg!

Kram Sandra/Interiörboden

2010-04-17 @ 10:13:52
URL: http://www.sandrashem.blogspot.com
Postat av: Helen

Ja de är verkligen personliga hönsen.

Härligt att det snart tittar ut små dunbollar.

2010-04-18 @ 18:10:04
Postat av: Milou

Jag måste fråga: Värper Moster Maja som vanligt nu när Mormor ruvar? Dvs får ni några egna ägg? :)



Trivs de i sina kurbitsmålade reden? (Bild på dem? S)

2010-04-20 @ 00:58:30
URL: http://lappliisa.wordpress.com
Postat av: -ME-

Jag ska måla redena som skånska korsvirkeslängor, det matchar resten av hönshusets inredning. 'lipar åt Milou' Moster Maja verkar vara inne i en värpa-ett-ägg-varannan-dag-fas. :)

2010-04-23 @ 10:55:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0