Loppissugen?

Jag har inte riktigt tagit mig tid att inventera loppisarna omkring Enköping, men nu tänkte jag göra det, lite i taget. Kommer du hit och bor i Drängstugan så lovar jag att du får tydligare vägbeskrivningar!

Första vändan gick till Joar Socia och det var en glad överraskning. Det första jag möttes av var en fullständigt fantastisk soffgrupp nyomklädd i vinröd sidenbrokad. Ack så vacker den hade varit i biblioteket! Tyvärr har vi för många katter och för små barn för en sån, men det var ett rent kap; en två-tresitssoffa, två stora fåtöljer och ett bord för 4200:- och det var ett kanonskick. Men det fanns också annat, mindre, att fynda. En påskgul handvirkad löpare fick följa med hem för 40:- och lika mycket gav jag för en ostform i trä, som förmodligen var värd betydligt mycket mer än så. Vill man ha kaffeserviser så fanns det precis mängder, till ett pris som förmodligen är lägre än det för att hyra inför ett större kalas. Massor med prylar fanns det, av alla de slag. De flesta i felfritt skick och till ett pris som gjorde att man snabbt ville springa och betala innan de ändrade sig och höjde till nåt mer marknadsmässigt. För den med blick och bestämd vilja är det här en guldgruva!

Andra vändan gick till Korskyrkan som har tillfällig loppis på lördagarna i väntan på försäljning. Där fanns mer möbler, i lite varierande skick men oftast till larvigt låga priser. Inte lika mycket grejor som på Joar, men en del fint. Här hade de lite mer koll på marknadsvärdet och en plåtburk jag gillade kostade 100:- och eftersom jag just varit och storfyndat så sved det för hårt. Däremot var de billiga på böcker och är du på jakt efter en bibel, företrädesvis på något annat språk (tyska, spanska, grekiska fanns det rätt gott om) så fanns det vackra, läderinbundna varianter. Och just biblarna är helt gratis...

Igår var jag på Kupan, Röda Korsets "samlingslokal". Så mycket samlingslokal vet jag inte om det var, utom att det gick att köpa kaffe och kaka och klämma ner sig vid en soffgrupp mitt i butiken, men mycket folk hade samlats. Det är trångt och fullt med saker och en hel del till riktigt låga priser, annat till mer marknadspris. Den här fick jag med mig hem:




Jag skulle gissa att den rymmer en halvliter, den är helt felfri (de små bubblorna som är inne i glaset tror jag inte räknas som defekt utan dekor...?) och den kostade hela 20:-. Visst är den ljuvlig!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0