Inte en kyckling så långt ögat når

och de borde ha kommit i måndags. Nu vet vi inte riktigt vad som händer, i helgen ska vi flytta på hönan och försöka lysa äggen, försiktigt, försiktigt. Om de nu inte är befruktade, så lär de vara duktigt ruttna efter nästan fyra veckor under en varm höna...



Mormor ligger ju där hon ligger, på sina ägg, men Moster Maja har kommit igång med att värpa. Det gillar vi! Var eller varannan dag kommer det ett nytt litet 43-gramsägg ur henne. Ett vanligt "normalt" ligger på 55-60 gram, så de är små och söta. Och de smakar fullständigt ljuvligt! De tre första äggen gjorde vi äggröra på (jag är av kanske förståeliga skäl rätt avig till idén att koka äggen och först efter det se om det bodde nån inuti) med bara grädde, flingsalt och lite nymalen svartpeppar, stekt i smör. Det bar precis så gott som det låter. Himmelskt!

Nu räcker ju inte ett ägg varannan dag åt den här äggkonsumerande familjen, så vi fortsätter köpa ägg, men skillnaden i smak var snudd på obeskrivlig. Jag hoppas det blir kycklingar snart, som blir en massa små duniga höns som lägger ett ägg var om dan. Då ska jag aldrig mer äta köpeägg hemma...

Kommentarer
Postat av: Helen

Ja hemmavärpta ägg är toppen. Med tanke på att vi äter äggröra och bacon varje morgon borde vi kanske skaffa ett par höns. Synd man bor i villaområde.

2010-05-01 @ 12:36:58
URL: http://www.skittatassar.blogspot.com
Postat av: Anna-Lena

Hej Maria!



Vad roligt att du tyckte om tapeten. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter men den ingår i Fluggers eget sortiment. Ska kika om jag hittar ett omslag till rullen.



MVH Anna-Lena

2010-05-02 @ 22:54:05
URL: http://drommaravsilver.blogspot.com
Postat av: Titti

Hej Maria tack för titten hos mig !



Jag köpte en nästan likadan på Rusta kostade bara 169 kr rullen !!!!!



Riktigt bra pris tycker jag . Jag ÄLSKAR den tapeten...skulle nog kunna ha den överallt =))))



Kram Titti

2010-05-06 @ 07:16:38
URL: http://www.tittispyssel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0